Vegene

image_pdfimage_print

 

bilde-fjellvegenVegen vi i dag kjører opp til Vulusjøen – Fjellvegen – eller Vulusjøvegen – følger stort sett samme leia som den gamle vintervegen fra Venås til Vulusjøen.  Fjellvegen ble påbegynt i 1934  med P.A.Røstad som drivkraft. Vegen var ferdig til Vulusjøen i 1948, nådde Heståsen i 1958 og Heglesvollen i 1965. Den var ikke bygd for tungtrafikk. Mot slutten av påska var vegen ofte i full oppløsning slik at mange biler kjørte seg fast. Vegen var smal og i periodene hvor det var mest trafikk måtte de ha faste tider for opp- og nedkjøring. Dersom noen tulla med dette kunne det bli kaos i helgeutfarten. ( kilde: Frolfjellet, et hefte for turbruk 1984 )

Opp gjennom åra har mange ildsjeler nedlagt mange arbeidstimer for å få fjellvegen i den stand den er i dag. Navn som kan nevnes er Georg Lian og Gunnar Nesjan. Men det er mange som kunne vært nevnt.

Vi kan vel i dag med stolthet fastslå at Fjellvegen – Vulusjøvegen er blant de bedre vegene i fylket.

Ulvesvollvegen.

Denne skogsbilvegen tar av østover fra Fjellvegen i Allergodtåsen og ender ved Gjeldsåsen. Når du står på snuplassen i enden av vegen er du også på kløvvegen som gikk fra Buran til Feren, Fersvegen. Ulvesvollvegen ble opprustet til 10-tonns akseltrykk i 2003. Firmaet Hallem Maskin AS fra Okkenhaug utførte arbeidet. Vegen er 3400 meter lang.

Rinnbustadvegen.

Rinnbustadvegen tar av sør-vestover nederst i Jamtkneppet og går inn til Høldervatnet hvor det er stor snuplass og parkering. Veglengde 1425 meter. Opprustet til helårs skogsbilveg med 10-tonns akseltrykk av firma Kjell Lian AS i 1997.

Brynnmyrdalen.

Skogsbilveg fra Buran til Kuhølbakken. Litt usikkert når vegen først ble bygd, men denne vegen ble også brukt av Ramsås Statsalmenning. Trolig var det enklere adkomst denne vegen fra Verdal i forhold til å komme fra Tromsdalen. Vegen ble opprustet i 1992.

Traktorvegen Kuhølbakken – Burtjønna.

Dette er en mye brukt traktorveg av bra standard. NB! Ikke bilveg.